Integritetspolicy (2025.1)
1. Introduktion
Denna integritetspolicy beskriver hur Teamergers AB (”vi”, ”oss” eller ”vår”) samlar in, använder, delar och skyddar dina personuppgifter. Vi är fast beslutna att skydda dina rättigheter och säkerställa att dina personuppgifter hanteras på ett säkert och lagligt sätt.
2. Personuppgiftsansvarig
2.1 Teamergers AB, organisationsnummer 559447-7811, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Detta innebär att vi är ansvariga för hur dina personuppgifter samlas in, behandlas och gallras när ändamålet för behandlingen upphört.
2.2 Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 (”GDPR”) och annan tillämplig lagstiftning till skydd för den personliga integriteten.
3. Definition av personuppgifter
3.1 Med ”personuppgifter” avses alla uppgifter som direkt eller indirekt kan användas för att identifiera en fysisk person som är i livet.
4. Personuppgifter vi samlar in och syftet med insamlingen
4.1 Vi samlar in och behandlar personuppgifter som vi erhåller i samband med att vi utför rådgivningstjänster/uppdrag, förbereder eller administrerar uppdrag, samt när du kommunicerar med oss via e-post eller andra kanaler. De personuppgifter som kan behandlas inkluderar namn, personnummer, adresser, kontaktuppgifter, faktureringsuppgifter och annan affärsrelaterad information.
4.2 Vi kan även behandla särskilda kategorier av personuppgifter (s.k. känsliga personuppgifter) och uppgifter om lagöverträdelser om dessa är relevanta för utförandet av våra juridiska tjänster. Detta kan exempelvis omfatta uppgifter om hälsa, politiska åsikter eller uppgifter om brottslighet som är relevant för uppdraget.
- Nedan framgår en beskrivning över dessa:
- Vid utförande av våra tjänster och kund/klient relaterad hantering
Registrering av dig som kund
I enlighet med våra åtaganden att registrera dig som kund/klient samlar vi in och behandlar personuppgifter som namn, e-postadress, telefonnummer, roll/titel, adress och personnummer. Dessa uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna genomföra konfliktkontroller, bakgrundskontroll samt registrera dig som klient, antingen som en fysisk person eller som en kontaktperson för en juridisk person.
Behandlingen av personuppgifterna grundas på vårt berättigade intresse att kunna kontakta representanter för våra klienter och genomföra nödvändiga kontroller. Om du är en fysisk person som är registrerad som klient, grundas behandlingen på vår skyldighet att uppfylla avtalet med dig.
De insamlade uppgifterna behandlas med strikt konfidentialitet och lagras under en period av tio (10) år efter att det relevanta uppdraget har slutförts, eller längre om det krävs enligt lag eller för att uppfylla andra rättsliga förpliktelser.
Information om åtgärder mot penningtvätt
I enlighet med gällande lagstiftning om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (2017:630) är vi skyldiga att genomföra kontroller för att identifiera och verifiera våra klienter. Då kan vi behöva samla in och behandla personuppgifter såsom namn, personnummer, kopia av identitetshandling, pass, samt information om finansiella transaktioner och källor till medel.
Behandlingen av personuppgifterna grundas på den rättsliga grunden ”rättslig förpliktelse” då dessa kontroller är en förutsättning för att vi ska kunna ingå eller fortsätta en affärsrelation med dig som klient. Om du inte tillhandahåller de nödvändiga uppgifterna kan vi inte utföra våra juridiska tjänster för dig.
Informationen som samlas in för detta ändamål behandlas i enlighet med strikt konfidentialitet och lagras enligt gällande lagstiftning, under en period av minst fem (5) år men högst tio (10) år efter att affärsrelationen upphört, eller längre om det krävs enligt lag eller för att uppfylla andra rättsliga förpliktelser.
Fakturering av kund/klient
I samband med fakturering av våra klienter samlar vi in och behandlar personuppgifter såsom namn, e-postadress, telefonnummer, roll/titel, adress och personnummer. Dessa uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna fakturera våra tjänster och säkerställa att betalning erhålls.
Behandlingen av personuppgifterna grundas på vårt berättigade intresse att utfärda fakturor till våra klienter. Om du är en fysisk person som är registrerad som klient, baseras behandlingen på vår skyldighet att uppfylla avtalsenliga åtaganden gentemot dig.
De uppgifter som samlas in för detta ändamål behandlas med strikt konfidentialitet och lagras under en period av tio (10) år efter att det relevanta uppdraget har slutförts, eller längre om det krävs enligt lag eller för att uppfylla andra rättsliga förpliktelser.
Information i samband med rådgivningsärenden
I vår dagliga verksamhet är det inte alltid möjligt att i förväg ange en fullständig lista över alla typer av personuppgifter som kan komma att behandlas. Personuppgifterna kan omfatta kontaktinformation, omnämnanden av individer i dokument som vi upprättar, samt annan information som är nödvändig för att hantera klientens ärende.
Syftet med denna behandling är att kunna hantera ditt ärende på bästa möjliga sätt och tillvarata dina intressen.
För klienter som är juridiska personer, samt för kontaktpersoner (eller andra representanter) för våra klienter, grundar sig behandlingen av personuppgifter på vårt berättigade intresse att tillhandahålla våra tjänster. För klienter som är fysiska personer, är den rättsliga grunden för behandlingen uppfyllandet av en avtalsenlig skyldighet som rör hanteringen av klientens ärende.
All klientrelaterad information, inklusive personuppgifter, lagras vanligtvis i tio (10) år efter att det aktuella uppdraget har slutförts, eller längre om det krävs enligt lag eller andra rättsliga förpliktelser.
Affärsuppföljning och statistik
Efter det att ett uppdrag har slutförts kommer Vi att behandla namn och kontaktuppgifter till kundens företrädare för affärsuppföljning och framtagande av övergripande statistik.
Den legala grunden för denna behandling är att Vi vid en intresseavvägning får anses ha ett berättigat intresse av att få behandla personuppgifter för att kunna utvärdera kundnöjdhet.
Behandlingen kommer att ske under avtalsförhållandet och för en tid av tolv (12) månader efter det att avtalsförhållandet upphört. Därefter kommer informationen att raderas. Den framtagna statistiken kommer emellertid att vara utformad på ett sådant sätt att uppgifterna inte kommer att kunna hänföras till de registrerade. Anonymiseringen medför således att uppgifterna efter denna åtgärd inte längre kommer att utgöra personuppgifter. Den anonymiserade information kommer att sparas tillsvidare
Direktmarknadsföring baserad på en intresseavvägning
I syfte att tillhandahålla direktmarknadsföring om Vårt tjänsteutbud till både befintliga och potentiella kunder kan Vi komma att behandla personuppgifter avseende kundernas företrädare.
Den legala grunden för behandlingen är en intresseavvägning för att tillgodose Vårt berättigade intresse av att under en begränsad tid och i en begränsad omfattning kunna informera om samt erbjuda olika marknadsaktiviteter till en utvald målgrupp.
De uppgifter som kan komma att behandlas är namn, adress, telefonnummer och e-postadresser till arbetsplatsen samt eventuella uppgifter om avdelningstillhörighet och befattning. Informationen och erbjudandet kan komma att lämnas per telefon, brev, e-post, SMS och/eller motsvarande kontaktvägar för kommunikation.
I de fall det föreligger ett uppdragsavtal mellan den registrerades arbetsgivare och Oss kommer behandlingen att ske under avtalsförhållandet och under en tid av tolv (12) månader efter det att avtalsförhållandet har upphört. I de fall ett sådant avtalsförhållande saknas kommer personuppgifterna att behandlas under en tid av tre (3) månader. Den registrerade har rätt att när som helst motsätta sig denna behandling.
Direktmarknadsföring baserad på samtycke
För det fall Vi i marknadsföringssyfte vill fortsätta att behandla personuppgifter tillhörande företrädare för potentiella och tidigare kunder (äldre än tolv (12) månader efter det att avtalsförhållandet upphört) efter det att tre (3) månader har passerat krävs den registrerades samtycke.
Om den registrerade har tillhandahållit sådant samtycke utgör samtycket den legala grunden för en sådan behandling. Om den registrerade på frivillig väg har lämnat sina personuppgifter för ett visst ändamål och i samband därmed har informerats om behandlingen anses den registrerade ha samtyckt till behandlingen. De uppgifter som kan komma att behandlas är namn, adress, telefonnummer och e-postadresser till arbetsplatsen samt eventuella uppgifter om avdelningstillhörighet och befattning.
Information och erbjudanden om marknadsaktiviteter kan komma att lämnas per telefon, brev, e-post, SMS och/eller motsvarande kontaktvägar för kommunikation. Behandlingen kommer att ske under den tid som samtycket inte har återkallats av den registrerade. Den registrerade har rätt att när som helst motsätta sig denna behandling och därigenom återkalla sitt samtycke.
- När du kommunicerar med oss
När du kommunicerar med oss, exempelvis genom att använda kontaktformuläret på vår webbplats eller genom andra kommunikationskanaler, kan vi behöva samla in och behandla personuppgifter som namn, e-postadress, telefonnummer, roll/titel och adress, samt annan information som du tillhandahåller.
Behandlingen av personuppgifterna grundas på vårt berättigade intresse att kunna svara på din förfrågan och hantera dina frågor på ett sätt som är relevant och anpassat till det enskilda fallet. Om du inte tillhandahåller de nödvändiga uppgifterna kan vi inte hantera din förfrågan eller ge dig det stöd du behöver.
De uppgifter som samlas in för detta ändamål behandlas med strikt konfidentialitet och lagras under den tid vi har en pågående relation med dig. Om vi inte har haft kontakt med dig under en period av tolv (12) månader kommer vi att radera din information, såvida inte längre lagring krävs enligt lag eller för att uppfylla andra rättsliga förpliktelser.
5. Egen insamling av data
5.1 Vi samlar även själva in personuppgifter från offentliga register, webbplatser och tredjepartstjänster om dig. Detta gör vi främst för att fullgöra vår kund/klientkontroll inom penningtvätt och jävskontroll samt för att avgöra om vi kan ingå en klientrelation med dig.
6. Dela personuppgifter
6.1 Vi delar endast dina personuppgifter med tredje parter om det är nödvändigt för att:
- Uppfylla avtal mellan oss och dig.
- Tillvarata dina rättigheter inom ramen för ett rådgivningsuppdrag.
- Uppfylla lagstadgade skyldigheter eller myndighetsbeslut t ex genom att dela dessa till Skatteverket, domstolar och myndigheter.
- Anlita tjänsteleverantörer som stöder vår verksamhet, exempelvis IT-leverantörer.
6.2 Dina personuppgifter kan i undantagsfall överföras till länder utanför EU/EES, men endast i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och med adekvata skyddsåtgärder.
7. Lagring av personuppgifter
8.1 Vi lagrar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Detta innebär att personuppgifterna kan sparas upp till tio (10) år efter ärendets slutförande eller affärsrelationens upphörande, eller längre om det krävs på grund av ärendets natur.
7.2 Vi genomför systematisk gallring och radering av dina personuppgifter när de inte längre är relevanta för de ändamål de samlades in för.
8. Dina rättigheter
8.1 Du har rätt att begära information från oss om användningen av de personuppgifter som rör dig.
8.2 Du kan när som helst återkalla hela eller delar av ett samtycke som du lämnat. Vi kommer då omedelbart att upphöra med behandlingen som återkallelsen avser.
8.3 Vi kommer att på din begäran eller på eget initiativ, utan onödigt dröjsmål, att rätta eller radera personuppgifter som inte är uppdaterade, felaktiga, ofullständiga eller behandlas i strid med ovan angivna ändamål eller relevant lagstiftning. Du kan även i dessa fall begära att vi begränsar behandlingen av sådana uppgifter.
8.4 Du kan vidare begära att få del av dina personuppgifter i ett maskinläsbart format. Det gäller för personuppgifter som du lämnat till oss, behandlingen sker automatiserat och den grundas på samtycke eller avtal. Om det är tekniskt möjligt kan du även få personuppgifterna överförda till annan personuppgiftsansvarig.
8.5 Du har vidare rätt att, i vissa fall, exempelvis när behandlingen grundar sig på en intresseavvägning, invända mot vår behandling av dina personuppgifter.
8.6 Du har även rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföring, vid sådan invändning kommer vi omedelbart att upphöra med behandlingen.
8.7 En begäran från dig kommer att besvaras snarast möjligt och senast en månad efter att din begäran kommit oss till handa. Vid behov kan tiden förlängas med ytterligare två månader vilket du kommer att underrättas om.
8.8 Om din begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig har vi rätt att vägra tillmötesgå begäran eller ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna.
Om du är missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter kan du lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten i det land där du bor eller arbetar. Tillsynsmyndigheten i Sverige finner du på https://www.imy.se/.
9. Cookies
9.1 Vi använder cookies på vår webbplats för att samla in anonymiserad statistik. Du kan välja att neka cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare.
10. Säkerhet
10.1 Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förändring eller förstörelse.
10.2 Om vi anlitar en utomstående leverantör säkerställer vi att de tillämpar motsvarande säkerhetsåtgärder.
11. Ändringar i denna integritetspolicy
11.1 Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras. Den senaste versionen kommer alltid att finnas tillgänglig på vår webbplats.
12. Kontakta oss
Om du har frågor om denna integritetspolicy eller om vår behandling av dina personuppgifter, vänligen kontakta oss på:
Teamergers AB
info@teamergers.se
+46703774853
Denna integritetspolicy trädde i kraft mars 2025.
